Pelatihan Kader Tutor Sebaya Kerere’

  • Kusniyati Utami STIKES Yarsi Mataram
  • Agus Supinganto Sekolah Tinggi Ilmu kesehatan Yarsi Mataram
  • Melati Inayati Albayani Sekolah Tinggi Ilmu kesehatan Yarsi Mataram
  • Haryani Haryani Sekolah Tinggi Ilmu kesehatan Yarsi Mataram
  • Aswati Aswati Sekolah Tinggi Ilmu kesehatan Yarsi Mataram
  • Irni Setyawati Sekolah Tinggi Ilmu kesehatan Yarsi Mataram
Keywords: Cadre of peer tutor, Training

Abstract

KERERE' CADRE OF PEER TUTOR TRAINING. Pre-pregnancy health services are carried out since adolescence. Mambalan Village is one of the villages in the Penimbung sub-district which is in the working area of the Penimbung Health Center. Based on information, there were 12 cases of teenage pregnancy during 2019. The results of interviews with village cadres showed that youth posyandu activities had actually been carried out but few attended due to the irregular schedule of youth posyandu activities. The purpose of this service is to form a cadre of peer tutors through cadre training on adolescent reproductive health. Cadre training begins with data collection and problem information, identification of potential youth, coordination with groups of youth posyandu organizers, training, and inauguration. The partner of this service is the village head of Mambalan as the builder of the youth posyandu. The target of the training is as many as 20 teenagers. The results of this service show that adolescents' understanding and knowledge of reproductive health increases after training so that peer tutor cadres are able to provide knowledge to their peers about the dangers of early marriage. It is hoped that the government of Mambalan Village and Penimbung Health Center will increase awareness and awareness of adolescent reproductive health.

References

Afriyani, L., Veftisia, V., Salafas, E. (2019). Efektivitas pendidikan sebaya terhadap peningkatan pengetahuan perubahan dan perawatan genetalia remaja pada siswi putri di SDN 1 Langensari. IJM, 2(1).

Ahmad, R., Wati, E., Gamelia, E. (2018). Efektivitas pelatihan peer educator terhadap peningkatan pengetahuan, keterampilan dan perubahan skor body image remaja putri SMAN 4 Purwokerto. J. Gipas, 2(1): 64–71.

Amelia, C. (2014). Pendidikan sebaya meningkatkan pengetahuan sindrom pramenstruasi pada remaja. Jurnal Kedokteran Brawijaya, 28(2).

Asad, S. H., Taiyeb, A. M., Azis, A. A. (2019). Efektivitas pendidikan kesehatan melalui tutor sebaya terhadap pengetahuan dan sikap remaja tentang kesehatan reproduksi di SMP Negeri 3 Makassar. Seminar Nasional Biologi, VI, 705–712.

Erawati, N., Mandriwati, G., Mauliku, J. (2016). Peran pembelajaran menggunakan tutor sebaya dalam meningkatkan perilaku remaja tentang pendewasaan usia perkawinan. Jurnal Skala Husada, 13(1): 13–20.

Falah, I. (2014). Model pembelajaran tutorial sebaya: telaah teoritik. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 12(2): 175–186.

Kurniawan, A., Gamelia, E., Sistiarani, C. (2017). Efektivitas pelatihan metode cearamah dan diskusi kader kesehatan untuk meningkatkan pengetahuan tentang kesehatan ibu dan anak di puskesmas 1 baturraden. Jurnal Kesmas Indonesia, 9(1): 23–33.

Pertiwi, K., & Mariyam, S. (2019). Peer-based health educator sebagai alternative approach pendidikan kesehatan reproduksi remaja di sekolah. Humanism Journal of Community Empowerment, 1(1): 1–10.

Pudyastuti, R.R. (2017). Pengaruh metode pembelajaran dengan tutor sebaya untuk mata kuliah promosi kesehatan. Jurnal Kesehatan Terpadu, 8(2): 47–55.

Ridwan, M., Noerjordianto, D., Amir, A. (2016). Penerapan metode tutor sebaya bagi kader kesehatan remaja siswa SMA di kota Jambi tahun 2015. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 31(1), 38–43.

Rohaeti, L., & Al, E. (2018). Petunjuk teknis penyelenggaraan posyandu remaja. http://dinkes.klatenkab.go.id/sites/202/02

Tarini, N., & Erawati, N. (2020). Implementasi metode tutorial sebaya pada KSPAN terhadap perilaku hidup sehat siswa (studi dilakukan di SMP laboratorium Singaraja). Seminar Nasional Riset Inovatif, 102–110.

Wahid, L., Indraswari, R., Shaluhiyah, Z. (2020). Gambaran pelaksanaan posyandu remaja di kelurahan panggung kidul kecamatan semarang utara. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 8(4), 557–563.

Wali, G., Winarko, W., Murniasih, T. (2020). Peningkatan keaktifan dan hasil belajar siswa dengan penerapan metode tutor sebaya. Rainstek, 2(2): 164–173. https://ejournal.unikama.ac.id

Winarti. (2020). Penerapan metode tutor sebaya untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar kimia. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(2): 113–119.

Published
2022-09-01
How to Cite
Utami, K., Supinganto, A., Albayani, M. I., Haryani, H., Aswati, A., & Setyawati, I. (2022). Pelatihan Kader Tutor Sebaya Kerere’. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 7(3), 644-654. https://doi.org/10.30653/002.202273.135