Optimalisasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) melalui Program Inovatif
Abstract
OPTIMIZING THE SCHOOL LITERACY MOVEMENT THROUGH INNOVATIVE PROGRAMS.
The government initiated the School Literacy Movement program as an effort to foster a culture of student literacy so that schools must have special programs to optimize the School Literacy Movement. The objectives of implementing this service are 1) Knowing the implementation of the School Literacy Movement at SDN Prawit 1 Surakarta, and 2) Disseminating innovative programs to optimize it. The method of implementing the service includes: (1) the approach method carried out starting from the survey, licensing, and providing motivation for teachers who will take part in the training (2) the method of implementing the program, including the preliminary stage, the stage of socialization and hearings, the implementation stage, and the monitoring and evaluation stage. evaluation. The target of the service is the 11 teachers of SDN Prawit 1 Surakarta. The expected result is the implementation of innovative programs for School Literacy Movement, namely the habit of reading 15 minutes (one child book, diary book, and reading award), library empowerment (mandatory hours of library visits, library ambassadors, library usage guidance, book info), literacy tree, making wall magazines, and posters (posting posters in strategic places and poster competitions between classes).
References
Arfiani, F. D. (2019). Memahami dan Memijahkan Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 3(2), 70-83.
Dewi, A. M. S. (2013). Majalah Dinding sebagai Implementasi Kemampuan Menulis Cerpen Siswa yang Mengikuti Ektrakurikuler Jurnalistik di SMP N 4 Singaraja. Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 1-15.
Dirjen Pendidikan Dasar dan Menegah. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. In Journal of Chemical Information and Modeling (1st ed., Vol. 110, Issue 9). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Ernawati. (2018). Reading Day (One Book One Person): Gerakan Literasi Sekolah Sebagai Perwujudan Budaya Baca di Sekolah Sukma Bangsa Lhokseumawe. UNILIB : Jurnal Perpustakaan, 9(1), 13-20.
Kasih, A. P. (2020, April 21). 5 Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Siswa Indonesia. ttps://www.kompas.com/edu/read/2020/04/21/150640071/
Kianto, N., Taufina, T., & Arief, D. (2019). Menumbuh Kembangkan Budi Pekerti Melalui Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(2), 282-290.
Komalasari, M. D., Wibowo, A., & Anggraeni, D. (2018). Pendampingan Gerakan Literasi Sekolah Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Abdi Masyarakat, 2(1).
Lestari, F. D. (2019). GERAKAN LITERASI DI KELAS V MIN I YOGYAKARTA. Abdau: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 173-209.
Megawati, E., & Megawanti, P. (2019). Edukasi Gerakan Literasi Sekolah Dan Penanaman Sikap Cinta Tanah Air Dalam Menghadapi Era Disrupsi 4.0 Pada Anggota Yayasan Bina Utama Melati. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 25(1), 13.
Nurhayati, S & Winata, A. (2018). Pembelajaran dengan Media Pohon Literasi untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Peserta Didik Kelas I SDN Sidorejo I Tuban pada Tema Peristiwa Alam dan Subtema Bencana Alam. Teladan, 3(1), 15-30.
OECD. (2018). What 15-year-old students in Indonesia know and can do. Programme for International Student Assessment (PISA) Result from PISA 2018, 1-10.
Rohman, S. (2017). Membangun Budaya Membaca Pada Anak Melalui Program Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4(1), 151-174.
Rosmaini, R., Arnita, A., & Rozi, F. (2018). Keterampilan Literasi Untuk Meningkatkan Budaya Suka Baca Di Sekolah Amalia. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 23(4), 423.
Sihotang, A. (2014). Peran Perpustakaan Sebagai Sumber Informasi Administrasi Perkantoran Menuju Perpustakaan Bertaraf Internasional. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 20(75), 14-20.
Zara, E. L., Johan, R. C., & Silvana, H. (2018). Perspsi Siswa tentang Media Pohon Geulis (Gerakan Literasi) dalam Menumbuhkan Minat Baca pada Siswa SDN Melong Mandiri 1 Kota Cimahi. Journal of Library and Information Science, 5(1), 1-10.